Po prostu sport
 Oceń wpis
   

Wczoraj patrzyłem na dzieciaki grające w piłkę, podczas finału 50 edycji turnieju o „Złotą Piłkę im. Aleksandra Zaranka, który miał miejsce na stadionie warszawskiej Legii.  Ze  sportu wynika oczywiście,  wiele pozytywów mających wręcz dobroczynny wpływ  na harmonijne rozwijanie się dorastającego osobnika. Czasami udaje się odwrócić jego uwagę od telewizora, komputera, piwka i takich tam rozrywek - choć trzeba przyznać, coraz to trudniejsze zadanie. 

Taki młody człowiek wracając do domu  zziajanym i spoconym z treningu, meczu, zawodów, wbijając paznokcie w poduszkę, najczęściej  marzy by następnym razem wygrać. Siłą rzeczy,  uczony jest więc uczciwej rywalizacji, pracy nad swoim (bywa trudnym) charakterkiem, wytrwałości . Czasami też się dowiaduje, że aby się podnieść, najpierw musi  się przewrócić. Ma więc szansę otrzymać pakiet różnych wartości, które raczej pozytywnie procentują w całym jego przyszłym życiu - osobiście znam bardzo wiele takich osób.

Gdzie w tej układance są dorośli ? Oczywiście wszędzie – od domu i szkoły poczynając;  na trenerach, klubach, związkach sportowych, organizatorach różnych zawodów sportowych kończąc.

tutaj wyniki i wszystko co się wydarzyło podczas ostatniej "złotej piłki" www.zlotapilka.com/

 

Komentarze (2)
Marketing sportowy w Polsce - stan na dziś
 Oceń wpis
   

Magazyn marketingowy Brief, poprosił mnie ostatnio o odpowiedzenie na kilka pytań, dotyczących kondycji polskiego marketingu sportowego. Odsyłając oczywiście do http://www.brief.pl/, pozwalam sobie przedstawić moją krótką diagnozę stanu rzeczy

Jaką rolę odgrywają obecnie media w kształtowaniu zainteresowania sportem w Polsce? W Polsce oglądalność wydarzeń sportowych wzrasta w momencie, gdy nasi sportowcy odnoszą sukcesy, a jak budować ze sportu trwały produkt medialny, który cieszyłby się zainteresowaniem widzów niezależnie od wyników sportowych?

Oczywiście, że zainteresowanie sportem i sportowcami wzrasta wtedy gdy notowany jest jakiś sukces, głównie międzynarodowy. Jednak sport w niczym nie różni się od innych aktywności społecznych, biznesowych, rynkowych. Bo w takim ujęciu wymaga marketingu i marketerów; ci zaś powinni wspierać  organizacyjnie i finansowo proces dochodzenia do zdobycia mistrzostwa lub medalu. Więc jest to małżeństwo z rozsądku i z konieczności powoływane m.in. by produkt sportowy formatować pod oczekiwania odbiorców – tym finalnym jest kibic, a pośrednim media.

Jedyną drogą o czym dobrze wiedzą wszyscy ludzie pracujący w marketingu  (a działacze i sportowcy na ogół nie)  to regularna i wielowątkowa praca nad produktem. Oparta na strategii dotarcia do ostatecznego konsumenta. Jeśli udaje się zbudować taki model współpracy, sportowiec czy też jego sukces - ma szanse wyjść na szersze pola medialne, stać celebry tą z krwi i kości, przeskakującego swobodnie z jednego środowiska konsumenckiego do drugiego. Innymi słowy  tenisista z reklamowania rakiet i piłek tenisowych ma szansę stać się osobą, która pokazuje auto, usługę finansową lub towar fmcg.    

Jak ocenia Pan zaangażowanie polskich firm w sponsoring sportowy (jak ewoluuje on w ciągu ostatnich lat), co w przeważającej mierze decyduje o wyborze sponsorowanej dyscypliny/sportowca. Na jakim poziomie w porównaniu do krajów zachodnioeuropejskich  jest marketing sportowy w Polsce? 
 
Na ogół decyduje albo: profesjonalna analiza marketingowa albo osobiste zainteresowanie prezesa lub co na szczęście coraz rzadziej się zdarza wskazanie/prośba polityczna.
Marketing sportowy w Polsce jest  na takim samym poziomie rozwoju jak mnie więcej public relations 15 lat temu w Polsce. Do europy zachodniej czy też USA bardzo nam jeszcze daleko i to głównie z powodu barier mentalnych i kompetencyjnych u znakomitej większości osób zarządzających sportem. Osobiście postrzegam to jako znak czasu, potrzebne jest jego więcej by dokonała się naturalna wymiana pokoleniowa w tej branży  

Inną sprawą jest to, że wiele marketerów pracujących po stronie potencjalnych sponsorów nie korzysta z tego kanału komunikacji z konsumentem. Bo po prostu boi się ryzyka, jest łatwiej i bezpieczniej wylepić 1000 bilbordów lub puścić spoty w telewizji. Do korzystania z marketingu sportowego potrzeba więc po prostu szczypty odwagi.

Czy trudności z wypromowaniem sportu i sportowców oraz pozyskaniem sponsorów w Polsce mogą wynikać z tego, że w naszym kraju brakuje kultury sportu? Jak ocenia Pan rolę Państwa w promowaniu sportu i sportowców?
 
Jest bardzo wiele powodów tego stanu rzeczy– zważmy, że po transformacji ustrojowej która miała miejsce 20 lat temu sport był ostatnią dziedziną życia za porządkowanie której się wzięto. Więc nadal istnieje nieco przeszkód formalnych – choćby taka, że związki sportowe nie są biznesowo transparentne -  są stowarzyszeniami. Co czasami osłabia zapał sponsorów do wchodzenia z nimi w interakcję biznesową.  Państwo  ma zaś oczywiście obowiązek promowania sportu, zresztą  w swoim dobrze pojętym interesie, ale w tej sferze jest bardzo, bardzo wiele do zrobienia. Począwszy od strategii marketingowej polskiego sport bo  ten ma bardzo słaby wizerunek i reputację w społeczeństwie. I medale Justyny Kowalczyk, czy miejsce na podium Roberta Kubicy niewiele zmieniają.

Rolą państwa jest również  komunikowanie  o swoich sukcesach. Przykładem niech będzie program „Orlik”, budowy w całej Polsce boisk piłkarskich. W istocie  jest wizjonerski, przełomowy i promujący sport. Niestety  Państwu nie starcza jednak póki co siły i zapału by pójść dalej. Czyli, obudować  marketingowo „Orliki”; a to jest prawie, że samograj..

Jakie są największe wyzwania stojące obecnie przed marketingiem sportowym?

Wyjście z wieku dziecięcego w jakim środowisko znajduje się. Za moment będą już stały piękne stadiony piłkarskie, będziemy gościć euro 2012. Mam więc wrażenie, że musimy się spieszyć. Niestety rynek agencyjny jest dość słaby. Jest kilka firm zagranicznych na polskim rynku – z natury rzeczy silnych i doświadczonych; kilka, może kilkanaście  polskich, poszukujących  swojej tożsamości i siły biznesowej. Wierzę jednak, że nasz rynek będzie się umacniał.

Komentarze (4)
Najnowsze komentarze
2014-01-06 19:27
najlepszeprezenty.com.pl:
Marka Polska - najlepiej strzeżony sekret Europy
pozdrowienia :)
2013-12-23 13:02
rtvagd.net:
Kolęda PZPN
Wesołych świąt! :)
2013-12-22 00:36
sw-elzbieta.com:
Co ma zrobić Adam Małysz ?
Wesołych świąt! :)
O mnie
Jerzy Ciszewski
Od lat zajmuję się zawodowo public relations; od niedawna również marketingiem sportowym. W pracy, nie muszę się do niczego zmuszać, a to z dość prozaicznej przyczyny - po prostu lubię to co robię